Парите, които никой не иска

Вероятно на всеки се е случвало (по погрешка, казват ставало) да вземе някоя овехтяла монета (или банкнота), абе мръсна, исках да кажа, а след това да не може да я "пробута" никъде, защото хората не искат "мръсни" пари. Ами да! Има някаква логика, може би... 


Днес на касата в магазина ми върнаха два лева. Мръсни бяха. Забелязах! Но аз обикновено нямам претенции колко чисти са парите, които прибирам в портмонето си, защото смятам, че по презумпция всички пари са" мръсни", в пряк и преносен смисъл. Е, стига да не са скъсани на две, три или четири парчета, защото тогава вече са неспасяеми. Пък и от опит знам, че по-опасни от мръсотиите по монетите са нечистотиите по душите. Парите все някак ще ги измиеш, ще ги изпереш, абе все ще се изчистят, ама душите на хората как? Не става... 

Нечистоплътната душа представлява много по-голяма опасност за околните, отколкото мръсната монета.

На касата в друг магазин вадя мръсната монета. Добавям я към останалите български левове, за да си платя сметката. Касиерката: "Ааа, не! Дайте ми други пари! Тези не ги искам! Няма да Ви ги взема! Ето, вижте (ентусиазирано вади от касата и ми показва някакви монети, а аз изобщо не си правя труда да погледна, защото все ми е тая колко "чисти" монети има в касата ѝ. Не разбирам как думите "чисти" и "пари" могат да съжителстват заедно, но... кой ме пита мен), днес вече няколко пъти ми дадоха такива монети и никой после не ги иска!", казва тя. "Щом никой не ги иска, ще си ги взема обратно", казвам аз с досада и сменям двата мръсни лева с чисти. Да, чисти, казах. Ми така де, да съм мислела като съм ги вземала. Правя асоциация с брака - виждаш го, че няма да излезе нищо хубаво от него, но какво да го правиш - твой късмет си е било. Късмет. Съдба. Абе, к'вото-такова. Така де. Прибирам си отново мръсната монета с чиста съвест. Как ли се чувства тая монета, егасиму?! Никой не помисли за това! 

Прибрах се вкъщи и я "изпрах". Хубаво я изтърках с телена четка, че да не смее друг път да се цапа така. За урок да ѝ е, както се казва.

Мислех да си купя сладолед на клечка, но сега като гледам колко блясък има в двойката ѝ май ще си я запазя за спомен. Сърце не ми дава да давам чисти пари на мръсни души.

Коментари